Píše: Alphonse800 - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Alovy blo(_!_)gy

Recenze: APB Reloaded - Free to Play

Úterý 20.5.2014 19:29 - Autor: Alphonse800
To se mi líbí

Recenze: APB Reloaded - Free to PlayZ mrtvých vstání. I tak by se dal popsat téměř zkrachovalý projekt All Points Bulletin (APB), který skončil bankrotem a uzavřením tvůrčího studia Real Time Worlds. Tato MMORPG městská akce ve stylu multiplayeru GTA V si kladla za cíl poskytnout hráčům hru na policajty a zloděje okořeněnou o možnost tvorby vlastní postavy a vozidel.

Historie APB

Bohužel samotné zakoupení hry s nutností placení dosti vysokých měsíčních poplatků, vedlo k malému zájmu hráčů a následnému ukončení provozu. Kauza, kdy mnozí platící hráči nedostali své finanční prostředky zpět je černá skvrna v historii této hry. Nicméně opuštěného sirotka se chopil nový vydavatel Gamersfirst, který vložil prostředky do upravení a následnému znovu-vydání této skoro zapomenuté hry.

Příběh na pozadí

Vše se odehrává v metropoli San Paro zasaženou nebývalou vlnou kriminálního násilí. Starosta města je zavražděn a jeho dcera Jane Derren jako nově zvolená starostka prosadí v boji proti gangům použití metody oko za oko, zub za zub. Je tedy vaše volba, na kterou stranu se přidáte, zda k Enforcers (dále policisté) prosazovat zákon nebo k Criminals (kriminálníci) zasévat chaos. Nutno podotknout, že nějaký rozdíl v hratelnosti je minimální.

Gameplay  - COŽE? JAK?

Prvních několik desítek minut rozhodne, zda hře budete dále věnovat pozornost nebo se nadobro odporoučí z vašeho harddisku. Po obligátní registraci na stránkách Gamersfirst si nejprve si zvolíte stranu, za kterou chcete hrát, poté si vytvoříte postavu a následně vás hra vyloupne do tutoriálu, který vás vysvětlí asi tolik co ruskému vojínovi u Stalingradu. Nevíte, jak se to vlastně hraje, kde se kupují zbraně a oblečení a celkově si budete připadat ztraceni. Herní mechanismy totiž balancují na hraně grafického rozhraní a příkazové řádky. Zkrátka někdo, kdo se nechce už na začátku učit, jak že se to vůbec ovládá, tak hru znechuceně odinstaluje a zanadává, že stahoval takovou blbost.

Pokud se prokoušete přes podivné ovládání tak nemáte stále vyhráno. Jako totální outsider se základní zbraní a bez vybavení si budete připadat jako střelecký terč. Je dosti frustrující, když proti vám stojí vyšší levely než vy, navíc často se zbraněni nakoupené z Armas Marketu (o něm později) nebo cheateři, kteří se ve hře objevují v nebývalém množství. Osobně doporučiji trošku zabrouzdat na internetu a sehnat si klíče pro aktivaci aspoň jednodenního prémium účtu. S ním nejenže dostáváte více peněz, ale také vám rychleji přibývají zkušeností body u postav, které vám zadávají úkoly a tak se mi brzo odemkly lepší zbraně a vybavení. Musím ovšem zdůraznit, že proti lidem, kteří neváhají utratit nemalý peníz za premium zbraně a vybavení vám budou pít krev po celou dobu hraní a jedná se dle mého názoru o skryté navádění si zaplatit prémium.

Kdo se dostal až do této fáze a povznesl se nad ovládáním a často nesmrtelnými nepřáteli, tak konečně odhalí všechny možnosti, které vám hra nabízí. Jako kriminálníci plníte v partě ostatních hráčů mise založené na principu: ukradni, braň, dovez, nasprejuj, zaber a hlídej a na druhé straně policisté, kteří dostanou přesně opačné pokyny a snaží se vám ve splnění dané mise zabránit. Mise je navíc rozdělena na několik etap, které se náhodně mění. Dělá to hru zábavnější a snaží se neopakovat. Postup se vám započítává u kontaktu, u kterého jste se zavázali, a s každým novým levelem se vám odemykají nové předměty. Po dosažení maximálního levelu se můžete přesunout k jinému. Jako vedlejší úkoly můžete za kriminálníky vykrádat obchody a garáže, nebo vymlátit nějaký ten peníz z občanů města či krást auta. Peníze musíte poté odvést do prádelny peněz, kde dostanete konečný peněžní obnos podle stupně vaší hledanosti. Pokud hrajete za policisty stačí patrolovat na ulicích a pokud uvidíte zločin můžete daného kriminálníka dát stíhat a započne mise. Pokud se vám ho podaří chytit (čti zabít), vezmete jeho lup a odevzdáte, za což dostanete odměnu.

Customizace N.1

Čím se APB Reloaded vymyká ze šedého podprůměru je vskutku bohatá individualizace. Navštívením Social districtu se před vámi otevře škála obrovských možností jak se kreativně vybít. U portálů si můžete upravovat vaši postavu, kupovat nová oblečení, která jsou navíc dále upravovatelná. Chcete tvořit vlastní tagy, tetování, obrázky nebo využít přednastavená? To je jenom na vás. Nakoupená vozidla je zde možno tunit a vizuálně zkrášlovat a rovnou je vystavit, aby se ostatní hráči mohli podívat. Pokud nemáte cokoli odemčené, je dobré zkusit štěstí v aukci, zda-li některý z hráčů nenabízí zrovna to co chcete. Jedinou nevýhodou je, že zakoupené předměty nelze upravovat, tudíž je musíte použít tak, jak jste je zakoupili. Jako Free-2-play hráči se bohužel musí smířit s omezeným počtem úprav a pokud chcete opravdu komplexní úpravy, musíte si chtě-nechtě pořídit premium.

Nyní krátce k Armas Marketu. Cena premium účtu vyjde na měsíc zhruba 15 Euro a určitě jednou tolik za nákup premium zbraní, které vám, ale zůstanou napořád. Je rozhodně v pořádku, že vydavatel chce svoje investované peníze zpět, ale rozhodně bych uvítal nějaký match-making systém, který by rozdělil Free a Premium uživatele.

Grafika a ozvučení

APB Reloaded se od krachu původního APB, graficky téměř nezměnilo. Běží pod DX9, žádné zázraky moderní doby se nekonají, ale svůj účel spolehlivě plní i přes chudost prostředí. Jako doporučená grafická karta je už stařičká Nvidia 8800 GT 512 MB, tudíž ten kdo má stejný nebo lepší stroj se vůbec nemusí strachovat, že by hru nerozchodil. Co ovšem nechápu je hloupé designérské rozhodnutí, že nelze prostřelit sklo u vozidel. Pokud tedy protivník nevyleze nebo vozidlo nevybouchne (aspoň že tak), je chráněn jako v pevnosti. Plesnivou třešinkou je naprosto zbytečné vytěžovaní vašeho PC, hlavně pak pamětí RAM, kde si hra ukousne klidně 6 GB.

Podobně jako v sérii GTA nebo Saints Row i APB nabízí široký hudební repertoár různých hudebních stylů a dokonce možnost přidat vlastní hudbu. V Social Districtu si můžete rovněž zahrát na DJ nebo si vytvořit vlastní muziku.

Hodnocení hry
Skóre hry 6 6/10
Líbí se mi
  • Zdarma
  • Otevřené město
  • Tvorba vlastní postavy
  • Bohatá customizace postavy a vozidel
  • Možnost importovat vlastní hudbu
Vadí mi
  • Free-to play hráči ve velké nevýhodě
  • Graficky průměrné, ovšem dosti vytěžuje PC
  • Sterilní prostředí
  • Nelze zastřelit protivníka ve vozidle
  • Cheateři
Verdikt: Vykopání staré mrtvoly se povedlo tak nějak napůl. Jedni hru okamžitě zavrhnou kvůli ne moc uživatelsky přívětivému ovládání a nevyváženosti, další si zvyknou a občas si zahrají, zbytek se možná nechá zlákat a stanou se plátci prémium účtu. Rozhodně však doporučuji na Steamu vyzkoušet, a pokud vás hra neosloví, můžete ji klidně smazat.
Hodnocení:
( Zbývá 8 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.